Bullying de la grădiniță. Prin ce situații trec micuții și cum le gestionează educatorii?

 Patru din cinci educatori trebuie să gestioneze situații de bullying la grupă: care sunt semnele bullyingului la preșcolari. 712 copii preșcolari din 6 grădinițe din Dâmbovița au beneficiat de programul antibullying ”Să fim prieteni – Fără Bullying”. Salvați Copiii România a publicat analiza de impact a programului antibullying desfășurat în 60 de grădinițe din București și 8 județe, cu sprijinul Fundației OMV Petrom

Programul a contribuit la dezvoltarea psiho-emoțională a 8.821 de copii cu vârste între 3 și 6 ani din 60 de grădinițe din București și 8 județe: Argeș, Buzău,  Călărași, Dâmbovița, Ialomița, Ilfov, Prahova și Teleorman și are la bază o metodologie dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca. Peste 600 de cadre didactice au dobândit competențele necesare implementării metodologiei Free of bullying la clasă, iar peste 8.800 de părinți au fost informați cu privire la metode educaționale pozitive.

Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arăta că 78% dintre educatori erau nevoiți să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori aveau în grupă copii care ocazional nu aveau cu cine să se joace.

„Fenomenul de bullying este interiorizat puternic de copii, mai ales la vârste fragede, când interacțiunile sociale funcționează ca plasă de siguranță. Este crucial să prevenim și să-i învățăm pe copii cum să fie empatici, cum să rezolve situațiile de conflict fără a-l vulnerabiliza pe celălalt și cum să-și manifeste emoțiile pozitiv. Bullyingul este un fenomen grav și, atunci când apare la vârste fragede, consecințele lui vor fi dificil de corectat pe termen lung: izolarea, somatizările, lipsa de încredere. Programul propus de Salvați Copiii are impact dovedit în toate grădinițele cu care am lucrat, indiferent de mediul social: 64% dintre specialiști au remarcat îmbunătățirea climatului educațional”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.                                                                            

“Bullyingul nu mai este un termen exotic, ci un fenomen care ia proporții îngrijorătoare și trebuie combătut cât mai devreme pentru a limita efectele sale devastatoare asupra copiilor. Analiza de impact a proiectului Să fim prieteni – Fără bullying demonstrează prin rezultatele excepționale că, atunci când copiii, părinții și educatorii au instrumentele, valorile și resursele potrivite, bullyingul poate fi oprit. Motivați de rezultatele din cele 60 de grădinițe, am decis să susținem extinderea proiectului către alte 100 de grădinițe” – Amalia Fodor, Director Fundația OMV Petrom.

70% dintre copiii preșcolari care au beneficiat de programul Să fim prieteni – Fără bullying au capacitatea de a-și exprima emoțiile și de a le gestiona într-un mod pozitiv (creștere de 12% față de evaluarea anterioară implementării programului); 83% dintre copii recurg la întrajutorare (creștere de 9%) și 88% dintre copii au tendința de a se raporta pozitiv la cei care sunt diferiți de ei (creștere de 9%).

 

Distribuie articol

Citește și ...