Prioritate națională. Astfel este numit, în programul de guvernare PNL – PSD – UDMR, capitolul investițiilor în infrastructură. Guvernul Ciucă își asumă investiții masive, dublate de creșterea capacității administrative.
”Ne propunem aprobarea și implementarea Planului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021- 2030 ce cuprinde viziunea strategică pentru acest deceniu și va sta la baza construcției infrastructurii românești. (…) Planul investițional prezintă o viziune integrată asupra întregii infrastructuri de transport din România acoperind nevoile de dezvoltare pentru toate modurile de transport – rutier, feroviar, metrou, aerian, naval și intermodal precum și măsurile de capacitate administrativă necesare pentru realizarea acestor proiecte, în corelare cu reformele asumate prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Implementarea accelerată și eficientă a proiectelor de infrastructură cuprinse în Planul investițional depinde de un set de măsuri a căror aplicabilitate va fi atent monitorizată la nivelul fiecărei companii care derulează proiecte majore de investiții. Astfel, se va acționa pe următoarele direcții: 1. Creșterea calității studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice; 2. Eficientizarea relației cu instituțiile și entitățile avizatoare; 3. Îmbunătățirea legislației privind achizițiile publice; 4. Accelerarea procedurilor administrative pentru demararea cât mai rapidă a proiectelor. 5. Introducerea unui sistem de soluționare rapidă a contestațiilor; 6. Creșterea performanței beneficiarilor și a cooperării între autoritățile locale și naționale; 7. O monitorizare eficace a implementării proiectelor.
Următorii 3 ani vor fi decisivi pentru evoluția domeniului transporturilor, în care Guvernul se va concentra pe câteva direcții de acțiune care să ne garanteze îndeplinirea cu succes a obiectivelor strategice fixate prin Programul de Guvernare, pe componenta de infrastructură de transport”, se arată în document.
Printre obiectivele pe termen mediu, sunt incluse: Finalizarea secțiunilor în implementare din coridoarele principale; Lansarea contractelor de proiectare și execuție lucrări pentru toate secțiunile aferente principalelor coridoare de conectivitate; Introducerea la finanțare a trenurilor metropolitane (de exemplu, București, ClujNapoca, Timișoara), respectiv a trenurilor de lucru; Extinderea rețelei naționale de metrou la nivelul municipiului București și dezvoltarea unei rețele de metrou la Cluj-Napoca.
Drumul expres București – Târgoviște se regăsește în lista de proiecte a noului Guvern. Iată și alte investiții, în domeniul infrastructurii rutiere:
”Anexă – Lista de proiecte
1. Rutier
Continuarea proiectelor în execuție și finalizarea acestora, respectiv:
o A3, Autostrada Transilvania
o A1, Autostrada Sibiu–Pitești:
o A0, Autostrada de centură a municipiului București, inclusiv pregătirea implementării
drumurilor radiale;
o A10, Autostrada Sebeș-Turda – lotul 2;
o DX12, Drum expres Craiova–Pitești
o Drum expres Brăila–Galați
o Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, inclusiv drum de legătură.
o Autostrada Lugoj – Deva (Margina – Holdea)
Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat și sustenabil prin demararea și
finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei,
Regiunii de Sud, Transilvaniei în baza unor documentații mature și bine fundamentate, care
vor stabili traseul optim și valoarea de investiție, după cum urmează:
▪ Autostrada A8, Târgu Mureș – Târgu Neamț-Iași-Ungheni
▪ Autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret
▪ Autostrada A13, Brașov – Bacău
▪ Autostrada A13, Sibiu – Brașov, în continuarea secțiunii Brașov-Bacău
▪ Autostrada A9, Timișoara-Moravița
▪ Autostrada A3 Târgu Mureș – Brașov;
▪ Drum expres Craiova – Pitești (loturile 3 și 4);
▪ Drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu
prioritate realizarea lor (Drum de legătură Brăila – A7 – ramurile Buzău și Focșani, Brăila –
Tulcea, Constanța – Tulcea, Tișița – Albița), din care se va finaliza Drum de legătură Brăila –
A7 – ramurile Buzău și Focșani;
▪ Drum expres Calafat – Lugoj;
▪ Drum expres Sfântu Gheorghe – Ditrău, respectiv Sovata – Miercurea Ciuc;
▪ Drum expres București-Târgoviște.
▪ Drum expres Suceava – Botosani
▪ Drum expres București-Alexandria
▪ Drum expres Piatra Neamt-Bacau
▪ Trans Regio Brăila-Călărași-Chiciu cu VO la Slobozia, VO Insuratei, VO Viziru,VO
Baraganu
▪ Drum expres Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava
▪ Legătura A3-Aeroport Henri Coandă
Creșterea mobilității în zona Valea Prahovei prin:
o Finalizarea proiectării și licitarea execuției lucrărilor pentru construcția Autostrăzii
Ploiești-Brașov;
o Creșterea capacității administrative a C.N.A.I.R., pentru buna implementare a
Autostrăzii Ploiești-Brașov, prin dezvoltarea unui parteneriat cu autoritățile locale, respectiv
cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI);
o Realizarea unor investiții, în scopul fluidizării traficului pe DN1 (ca de exemplu,
pasaje subterane sau supraterane, benzi suplimentare, bretele de acces).
Accesibilitatea polilor locali de dezvoltare economică prin implementarea unui
program de construcție de variante de ocolire în perioada 2021- 2024, ca de exemplu:
o continuarea proiectelor de construcție variante ocolitoare (VO; Centuri ocolitoare):
DNCB (Drumul Național Centura Municipiului București, modernizare la 4 benzi și
intervenții la cele 4 pasaje Domnești, Berceni, Oltenița și Cernica); VO Buftea; VO Bârlad;
VO Timișoara Sud; VO Zalău; VO Satu Mare și legătura Oar; VO Târgu Jiu, VO Galați; VO
Tecuci, VO Mihăilești, VO Târgu Mureș;
o Demararea unor proiecte noi: Centura Metropolitană Cluj-Napoca, VO Sighișoara; VO
Vaslui; VO Sf. Gheorghe; VO Pitești Vest, VO Timișoara Vest; VO Râmnicu Vâlcea;VO
Piatra Neamț, VO Iași, VO Ștei, VO Tg. Jiu, VO Bistrița, VO Aleșd, VO Falticeni, VO
Campulung Moldovenesc, VO Vatra Dornei
o Implementarea în baza unor parteneriate cu autoritățile administrației publice locale a
unui program de construire de variante de ocolire (VO Sibiu Sud, VO Mediaș, VO Salonta,
VO Arad Est, VO Giurgiu, VO Gura Humorului precum și alte proiecte, a căror
fundamentare economico-socială le susține);
o Proiectarea și ulterior implementarea unui ansamblu de noduri rutiere care vor asigura
conectivitatea la rețeaua de autostrăzi.