Românii cu credite vechi, în lei, calculate pe baza ROBOR sunt cei mai afectați în această perioadă. Unii au cerut refinanțarea creditelor și au optat pentru dobândă fixă între 7-10 ani. Acolo unde nu au mai putut suporta ratele și nu au reușit să găsească o variantă cu băncile, au apelat la CSALB (Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar) care mediază situațiile dificile dintre clienți și instituțiile financiar-bancare.
Mulți au reușit să iasă din impas. CSALB a prezentat câteva statistici interesante ce arată evoluția clară a activității de soluționare alternativă a diferendelor dintre consumatori și bănci în România:
-506 dosare au fost constituite doar în primele 9 luni ale anului 2022.
-dintre acestea, 428 au fost soluționate în mod amiabil. Spre comparație, în tot anul 2021 au fost soluționate doar 280 dosare.
-4300€ este valoarea medie a beneficiilor obținute de consumatori în urma negocierilor purtate cu banca în 2021, cu 70% mai mare decât în 2019.
9 din 10 negocieri între consumatori și bănci s-au încheiat cu împăcarea părților și cu acceptarea soluțiilor propuse de conciliatorii CSALB. În cei 6 ani de activitate s-au obținut beneficii de peste 7 milioane Euro pentru consumatori, sub diferite forme: reducerea ratelor și a soldurilor, reducerea sau eliminarea comisioanelor și chiar scăderea dobânzii.